Kapitał społeczny
Kapitał społeczny Grupy ORLEN opiera się na wzajemnych relacjach społecznych i zaufaniu zarówno wewnątrz naszej organizacji, jak i względem otoczenia zewnętrznego.
WARTOŚCI I ZASADY POSTĘPOWANIA
WKŁAD
- Odpowiedzialność
Współpraca ze społecznościami lokalnymi
Jesteśmy aktywnym i wiarygodnym partnerem lokalnej społeczności. Najwięcej społecznych projektów lokalnych realizujemy w miejscach prowadzenia działań biznesowych. Tradycyjnie jest to Płock, gdzie zlokalizowana jest siedziba spółki i największy zakład produkcyjny, ale także inne regiony, na których terenie funkcjonują zakłady i ośrodki biznesowe należące do Grupy ORLEN.
Współpraca z NGOs
Współpraca z organizacjami pozarządowymi poszerzająca i umacniająca dialog pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym.
Inicjatywy CSR i zrównoważonego rozwoju
Do najważniejszych inicjatyw należą: Partnerstwo na rzecz realizacji Celów zrównoważonego rozwoju w Polsce, Global Compact, Fair Trade, Wizja Zrównoważonego Rozwoju dla Polskiego Biznesu 2050, Deklaracja przystąpienia do Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu, czy Deklaracja zrównoważonego rozwoju w branży energetycznej w Polsce.
Współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami, zarówno branżowymi, specjalistycznymi, jak i biznesowymi.
„Kodeks postępowania dla dostawców”
W ramach zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnego łańcucha dostaw kryteria odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju zostały włączone do standardu zarządzania procesami zakupowymi w Grupie ORLEN. „Kodeks postępowania dla Dostawców” od 2016 roku jest obowiązkowym wymaganiem w procesie kwalifikacji kontrahentów.
- Dobroczynność
Polityka dobroczynności
Jej priorytetami są ochrona życia i zdrowia oraz edukacja i wychowanie. Pomocy udzielamy zarówno bezpośrednio, jak i za pośrednictwem Fundacji ORLEN – DAR SERCA, Fundacji UNIPETROL oraz Fundacji ANWIL dla Włocławka.
Wolontariat Pracowniczy
W ramach Wolontariatu ORLEN nasi pracownicy inicjują oraz wspierają swoją wiedzą, doświadczeniem czy pracą fizyczną wszelkie działania realizowane na rzecz inicjatyw społecznych Grupy ORLEN.
Program pomocy strażom pożarnym
Ochrona zdrowia i życia to przedmiot szczególnej troski. Celem realizowanego od 2000 roku programu jest poprawa szeroko rozumianego bezpieczeństwa, kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań oraz wyrażenie uznania dla niosących pomoc strażaków.
- Sponsoring
Mecenat nad projektami wsparcia kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, projekty edukacyjne, inicjatywy na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach, promowanie pamięci i tradycji narodowej, promocja polskiej gospodarki i popularyzacja Polski na arenie międzynarodowej, działania przeciwdziałające wykluczeniu społecznemu oraz służące wyrównywaniu szans. Realizacja projektów sportowych.
- Raportowanie zintegrowane
Od 2015 roku publikujemy raporty zintegrowane prezentujące relacje i zależności pomiędzy finansowymi oraz pozafinansowymi aspektami działalności Grupy ORLEN. Raportowanie zintegrowane jest sposobem i narzędziem komunikacji organizacji, pokazującym w jaki sposób jej strategia, ład korporacyjny i wyniki, w kontekście otoczenia zewnętrznego, pozwalają jej tworzyć wartość w różnych perspektywach czasowych.
WYNIKI
- Podatki lokalne zapłacone przez spółki Grupy ORLEN w wybranych lokalizacjach [mln PLN]:
|
2017 |
2016 |
PKN ORLEN (Płock) |
233 |
166 |
ANWIL (Włocławek) |
> 100 |
> 120 |
IKS Solino (Inowrocław/Mogilno i inne gminy) |
> 10 |
> 8 |
Unipetrol (region Litvinov/ Most/Usti w Czechach) |
> 9 |
4 |
- Liczba projektów społecznych zrealizowanych przy aktywnym udziale klientów, uczestników programu lojalnościowego VITAY: 2017 – 16/2016 - 11.
Loteria „Nagrody pod sam korek” – punkty o wartości ponad 1 mln PLN na poprawę bezpieczeństwa dzieci; na wsparcie podopiecznych Rodzinnych Domów Dziecka i pomoc poszkodowanym w nawałnicach – punkty o wartości prawie 90 tys. PLN; Akcja „Tak dla bezpieczeństwa” i „Nie dla dymu” – przekazanie 348 apteczek oraz 314 czujników dymu i tlenku węgla dla Rodzinnych Domów Dziecka; Akcje „Zwalniaj przy szkołach”; „Bezpieczna jazda na rowerze”; „Respirator dla karetki przewożącej noworodki”; „Zakup sprzętu ratownictwa drogowego dla straży pożarnej”.
- Liczba projektów marketingowych zrealizowanych na rzecz mieszkańców Płocka: 2017 – 92/2016 – 49.
Spektakle teatralne dla dzieci i młodzieży; spektakl „Ale Musicale”, Piknik Naukowy ORLEN Discovery Camp; Kampania antynikotynowa „Uzależnieni od zdrowia – wolni od tytoniu”; Kampania społeczna „Daj się Zobaczyć” (odblaski dla wszystkich Szkół Podstawowych w Płocku); bezpłatne lekcje pływania dla 100 mieszkańców Płocka - dzieci i dorosłych; Wakacje z ORLENEM (półkolonie sprofilowane dla ponad 350 dzieci), projekt „Lekki Plecak”, spektakl dla 2700 mieszkańców Płocka „Ale Musicale” w wykonaniu artystów Teatru ROMA, Jarmark Tumski, Vistula Folk Festiwal, Rockowe Ogródki, Festiwal Fame Dance, Piknik Europejski, Zawody jeździeckie w Łącku, Ultramaraton Rykowisko, Półmaraton Dwóch Mostów, ORLEN Handball Mini Liga.
- Polityka dobroczynności – Fundacja ORLEN – DAR SERCA:
- Liczba Rodzinnych Domów Dziecka objętych współpracą – 350.
- Liczba dzieci objętych opieką – 2 500.
- Wydarzenia promujące zdrowy styl życia oraz bezpieczeństwo:
- ORLEN Warsaw Marathon: 21 000 osób.
- Program pomocy strażom pożarnym (realizowany przez PKN ORLEN, ANWIL, IKS Solino, ORLEN Upstream): obdarowano 169 jednostek.
- Wolontariat Pracowniczy:
- Liczba zorganizowanych akcji – 61.
- Liczba uczestniczących pracowników – ponad 1 400.
- Liczba beneficjentów – ponad 35 000.
ZARZĄDZANIE WYNIKAMI
- Do działań dobroczynnych angażujemy naszych klientów – od 2006 roku mogą oni przekazywać punkty VITAY z przeznaczeniem na cele społeczne.
- Prowadzimy aktywną współpracę ze społecznościami lokalnymi, w tym w głównej mierze w Płocku i miejscach prowadzenia działań biznesowych (m.in. program „ORLEN dla Płocka”, współpraca z Fundacją „Fundusz Grantowy dla Płocka”).
- Promujemy sport i zdrowy styl życia wspierając zarówno profesjonalne kariery sportowe, jak i rozwój dzieci i młodzieży, które są potencjałem dla przyszłych kadr narodowych (m.in. sponsoring Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Paraolimpijskiego, ORLEN Warsaw Marathon, ORLEN Team, sponsoring lekkoatletyki, Płock ORLEN Polish Open).
- Jesteśmy mecenasem kultury, uczestniczymy także w projektach, których celem jest ochrona dziedzictwa narodowego (m.in. współpraca z Muzeum Narodowym w Warszawie, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, 42. Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni).
- Będąc liderem branży petrochemicznej, wykorzystujemy posiadane specjalistyczne kompetencje do promocji edukacji i wiedzy związanej z naukami ścisłymi, ze szczególnym uwzględnieniem chemii (m.in. program stypendialny Dla Orłów”, „Mistrzowie Chemii”).
- Jednym ze strategicznych obszarów działań społecznych są inicjatywy na rzecz poprawy stanu bezpieczeństwa na polskich drogach (programy: „ORLEN. Bezpieczne Drogi”, „Daj się zobaczyć”, „Bezpieczna droga do szkoły”).
- Realizujemy projekty mające na celu promocję polskiej gospodarki i popularyzację Polski na arenie międzynarodowej (m.in. „Kongres 590”, „200 Największych Polskich Firm”, „100% Polski Produkt”, „Polski Kompas”).
- Realizujemy Politykę dobroczynności, której celem jest jak najlepsze wywiązywanie się z roli odpowiedzialnego pracodawcy, członka społeczności, dobrego sąsiada. Kierunek działalności dobroczynnej Koncernu wytyczają dwa priorytety:
-> ORLEN dla życia i zdrowia – wspieranie instytucji i placówek medycznych, zawodowych i ochotniczych służb ratowniczych oraz podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa na drogach
- >ORLEN dla edukacji i wychowania – wspieranie inicjatyw dotyczących edukacji i nauki, młodych talentów, rodzinnych form opieki nad dzieckiem osieroconym. Pomagamy zarówno bezpośrednio, jako Grupa ORLEN, jak i za pośrednictwem korporacyjnej Fundacji ORLEN – DAR SERCA oraz Fundacji ANWIL dla Włocławka, a także Fundacji UNIPETROL.
- Nasza komunikacja marketingowa projektowana jest w sposób angażujący i jest oparta o aspekty emocjonalne, budujące bliskie relacje z klientami zgodnie z zasadą „Human to Human” (platforma marketingowa „Kierunek ORLEN”).
Więcej informacji w sekcjach:
- Strategia CSR,
- Zagadnienia Społeczne.