W proces doboru istotnych aspektów raportowania przez Grupę ORLEN zostali zaangażowani zewnętrzni i wewnętrzni Interesariusze. Na proces definiowania istotnych aspektów raportowania w Grupie ORLEN złożyły się następujące działania:
- Przedstawiciele Grupy ORLEN i jej otoczenia w grudniu 2017 roku uczestniczyli w spotkaniu (Panel Interesariuszy) zrealizowanym w formule wyznaczonej przez międzynarodowy standard AA1000SES, zawierający zasady dotyczące zarządzania relacjami z Interesariuszami. Przedmiotem konsultacji były priorytetowe kierunki zrównoważonego i odpowiedzialnego biznesu, a także sformułowanie oczekiwań informacyjnych o działaniach firmy i ich wpływie społeczno-gospodarczym wraz z określeniem ich znaczenia. W panelu uczestniczyli przedstawiciele organizacji branżowych i instytucji, środowiska akademickiego, partnerów społecznych, dostawców i klientów.
- Analiza badań wizerunkowych, informacji medialnych na temat Grupy ORLEN oraz wewnętrznych analiz mających na celu zidentyfikowanie kluczowych aspektów działalności Grupy ORLEN w podziale na aspekty ekonomiczne, społeczne i środowiskowe.
- Wypełnienie ankiet przez przedstawicieli kluczowych obszarów w firmie, które są opisywane w Raporcie.
- Wewnętrzne konsultacje zespołu raportującego.
Efektem prac było przygotowanie ostatecznego kształtu listy istotnych aspektów raportowania Grupy ORLEN wraz z określeniem ich znaczenia dla Grupy ORLEN oraz jej otoczenia (tj. niskie, średnie i wysokie).

Zidentyfikowane przez Interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych istotne aspekty raportowania:
ZNACZENIE ASPEKTU DLA OTOCZENIA GRUPY ORLEN | ||||
---|---|---|---|---|
NISKIE | ŚREDNIE | WYSOKIE | ||
ZNACZENIE ASPEKTU DLA GRUPY ORLEN |
WYSOKIE | |||
ŚREDNIE | ||||
NISKIE |
Interesariusze zewnętrzni, czyli przedstawiciele otoczenia Grupy ORLEN uznali, że wysokie znaczenie mają dla nich takie aspekty jak: realizacja strategii i sytuacja finansowa firmy, bezpieczeństwo procesów przemysłowych, a znaczenie średnie, między innymi: wpływ na rozwój międzynarodowej gospodarki, innowacyjność i badania, czy odpowiedzialność wobec klientów i innych kluczowych Interesariuszy. Za aspekty o niskim znaczeniu uznane zostały, między innymi: wpływ otoczenia makroekonomicznego oraz odpowiedzialny łańcuch dostaw. Interesariusze wewnętrzni, czyli przedstawiciele Grupy ORLEN zidentyfikowali dwa aspekty o znaczeniu średnim, czyli uczestnictwo w życiu społecznym oraz wpływ na otoczenie lokalne, oraz różnorodność i równość szans. Pozostałe aspekty miały w ich opinii znaczenie wysokie.
Ten wieloetapowy proces definiowania istotnych aspektów pozwolił na opracowanie Matrycy istotności dla Grupy ORLEN.